úterý 5. července 2016

Jak si zařídit National Insurance Number (NIN) v UK - krok za krokem

Původně jsem si myslela, že se mě nebude NIN a jeho vyřizování ze začátku vůbec týkat, ale to byla chyba lávky, protože v bance se rozhodli, že jej rozhodně potřebovat budu - bez oficiálního dopisu na naši adresu mi totiž odmítli založit účet v bance a tím pádem jsem se musela dostavit na Job Centrum (něco alá český úřad práce) stejně jako tisíce lidí přede mnou, kteří se rozhodli vyjet do UK za prací.

Zdroj: thirdforcenews.org.uk

Jen pro informaci - práce au-pair není v UK považovaná za klasickou práci jako takovou a tudíž do určitého obnosu peněz týdně (zhruba 140 liber) není potřeba odvádět ani daně. Více informací o těchto částkách naleznete na TÉTO adrese. Díky tomu si vlastně jako au-pairka nemusím zařizovat ani National Insurance Number neboli NIN a pokud bych nechtěla, tak vlastně ani ten účet v bance. Pokud byste chtěli vědět, jak berou práci au-pair britské úřady - ZDE.

Prvním krokem bylo zavolat si na telefonní číslo, které je dohledatelné na internetu - ZDE. Před telefonátem si nachystejte několik potřebných věcí, které se vás budou ptát:

  • Jméno a příjmení
  • Adresu v UK (na ní vám následně přijde dopis a také vám podle ní vyhledají nejbližší job centre)
  • Datum narození
  • Národnost
  • Proč potřebujete NIN
  • Kdy jste přijeli do UK
  • Telefonní číslo
Poté vám telefonní operátorka nadiktuje tzv. Reference number (to si zapište na kousek papíru) a řekne vám, kde a kdy je volný termín na schůzku v nejbližším možném Job Centru. Dobrá zpráva pro špatné angličtináře je, že za vás tento telefonát může vyřídit někdo jiný (kamarád/ka, rodiče, partner/ka apod.). A pokud si netroufáte ani na schůzku v angličtině, tak není problém, když si řeknete, že potřebujete překladatele (popřípadě si můžete vzít někoho i na samotnou schůzku).

Druhým krokem je dostavit se na samotnou schůzku v Job Centru - to může od telefonátu být týden ale klidně i více, protože opravdu záleží, kde bydlíte a jak na tom jsou s vytížeností tyto centra v okolí vašeho bydliště. U mě osobně to byl týden a u přítele zase skoro dva týdny. Při vstupu do Job Centra mě odchytil pán, zeptal se kam jdu a podíval se na seznam objednaných lidí - poté jsem si sedla na pohovku a čekala, až pro mě přišel super milý pán, se kterým probíhal celý pohovor.

Mou povinností bylo si donést Proof of Identity (pas, občanský průkaz nebo řidičák) a Proof of Address (např. účet na vaše jméno, dopis od rodiny). Seznam najdete na dopise, který vám přijde před schůzkou v job centre. Jelikož jsem neměla jak oficiálně doložit svoji adresu (například pomocí účtu za elektřinu na moje jméno nebo třeba nájemní smlouvu), tak mi naše host family napsala dopis, kde potvrdili, že s nimi bydlím a přiložili svůj vlastní účet za vodu. V mém případě tento dopis pán ani nechtěl vidět, ale je dobré jej raději mít.

Zdroj: movebubble.com

Pohovor probíhal ve velmi příjemné atmosféře, kdy pan úředník i vtipkoval a položil mi pouze několik jednoduchých otázek - chtěl vědět adresu, telefonní číslo, odkud jsem, zda jsem vdaná/svobodná a opsal si údaje z mého pasu. Poté vyplnil formulář a já si jej překontrolovala a podepsala. A to bylo vše! Trvalo to celé asi půl hodiny, kdy nejdéle jsem čekala snad jen na to, až mi okopíruje pas ve vedlejší kanceláři. 

Teď už jenom musím počkat až 6 týdnů, kdy mi dojde dopis, ve kterém bude uvedeno moje NIN. A pak už si můžu nejen otevřít bez problémů účet v bance, ale i třeba najít nějakou oficiální brigádu - volného času na ni mám habaděj. Z celého toho procesu jsem měla docela strach, ale opravdu to není nic těžkého...


Krásný den přeje M. 

Žádné komentáře:

Okomentovat