úterý 7. června 2016

Travel Tips: Copenhagen / Kodaň - cíl našeho výletu na sever

Už je to několik týdnů, co jsme se z našeho výletu vrátili, ale bohužel nebyl kvůli stěhování vůbec čas na nějaké jiné aktivity (jako třeba sepsání toho NEJ v Kodani). Jelikož mám ale dneska dopoledne v práci volno a venku je krásně, rozhodla jsem se svůj rest napravit. Pojďte se tedy se mnou podívat, jaký byl náš jeden a půl dne v hlavním městě Dánska.

Jak jsme se vůbec dostali do Kodaně a co tomu předcházelo si můžete přečíst v předchozím článku ZDE (první den v Polsku) a ZDE (den ve Švédsku). Důvod naší cesty jsem popsala v TOMTO článku. A teď hurá do Kodaně!

Ze Švédska jsme se dostali do Kodaně až kolem šesté hodiny odpolední, jelikož byla zrušená vlaková doprava (silný vítr). Naštěstí jsme se stihli ale velmi brzo ubytovat v Downtown Hostelu Copenhagen a mohli jít prozkoumat město. Ubytování bylo super - bohužel nemají v ceně snídaně, ty si musíte dokoupit za 65 DKK - jednoduše přijdete ráno na recepci, zaplatíte snídani (klidně kartou), dostanete misku a talíř a můžete jít papat. Na české poměry je Dánsko docela drahé, takže i snídaně nám přišla dost drahá. Pokud bychom ale chtěli jít snídat někam jinam, zaplatili bychom mnohem více. Navíc Downtown Hostel má snídaně formou bufetu, takže se můžete nacpat k prasknutí. Jen prosím nechte doma tu typickou českou "Máňo, naber si ještě něco do kabelky na potom" :)

Kdybyste chtěli, tak je zde ale naopak možnost večeří zdarma, které pořádá hostel a jsou pravidelně každý den. Je dobré přijít zavčas, protože kdo dřív přijde, ten jí! V hostelu vám určitě rádi vysvětlí co a jak. Co je další plus, tak zapůjčení iPadu zdarma - stačí si o něj říct na recepci.

Christiansborg

Hostel je situovaný hned v centru, takže jsme první odpoledno-večer vyrazili na procházku k Christiansborg, což je sídlo dánského parlamentu ale třeba i královských stájí. Areál je volně přístupný a procházkou jsme se prošli až k mostku, který spojoval tento ostrůvek s další částí města. Podél promenády jsme tak došli až k nejznámější části Kodaně a tím je Nyhavn neboli "nový přístav". Dlouho jsem neviděla něco tak krásného jako právě barevné domky v Nyhavn, které nasvětlovalo zapadající slunce. Romantika jak z telenovely, no bohužel pokud by si tam chtěl člověk sednout na večeři nebo sklenku vína do jedné z restaurací, asi by se nedoplatil.

K večeři jsme si vybrali luxusní místo a to prosím večerku Seven/Eleven, kde jsme za krásných 500 korun českých povečeřeli sendvíč a salát (já salát, on sendvič - aby nedošlo k omylu, že večeře byla se dvěma chody). Určitě doporučuji - nejenže to není tak drahé, ale koupíte zde klidně i snídaně nebo třeba ledové kafe přímo z automatu. Kéž by takové večerky byly i v ČR.

Radnice

Druhý den ráno jsme si dali snídani v hostelu (výborné a opravdu doporučuji, myslím, že je možné sem přijít ikdyž není člověk ubytovaný) a vydali se podívat k radnici. Kousíček od ní je i informační centrum, kam jsme se zašli informovat o vstupu do místního akvária Blue Planet. Zjistili jsme, že k němu jezdí free shuttle bus a lístky můžeme koupit přímo v informačním centru, takže jsme ušetřili spoustu peněz za jízdu metrem. Pokud tedy chcete taky navštívit akvárium na pobřeží, určitě využijte této možnosti - první shuttle bus jel kolem desáté hodiny. Měli jsme tedy spoustu času a procházkou došli až k Amalienborg - sídlo královské rodiny. Všude kolem dokola byly stráže kráslovské gardy s typickými modročernými kroji. Hodně mi to připomínalo například Londýn. Určitě se vyplatí nevynechat střídání stráží, které probíhá ve dvanáct hodin.

Dánská pětikoruna

My ale pokračovali dál k tomu nejvíce profláklému místu a tím byla Malá mořská víla. Upřímně kdybychom věděli, co nás na konci cesty čeká, asi bychom sochu vynechali. Když jsme totiž přicházeli k soše v životní velikosti, která byla na kameni ve vodě a s pozadím průmyslové zóny, tak přijely autobusy plné asijských turistů a my neměli skoro šanci si sochu vyfotit. Za nás velké zklamání a tak jsme se vydali alespoň na zastávku místní MHD ve formě lodí a chtěli se svést zpátky do centra. Neměli jsme lístky, ani dánské koruny, pouze odhodlání, že pěšky nepůjdeme haha. Takže pokud chcete jet lodí - mějte koupený lístek nebo dánské koruny (lístek se dá na lodi koupit, ale pouze v hotovosti). Naštěstí jsme narazili na úžasného pána, který nás svezl zdarma a ještě se omlouval, že to je jejich vina, když nemají terminál na platební karty. Wow!

Vystoupili jsme na zastávce u knihovny Black Diamond, obdivovali místní architekturu a pomalu se přesunuli na zastávku shuttle bus, který nás měl vzít do akvária.

Akvárium Blue Planet je...je krásné, je úžasně udělané, ale taky super drahé a upřímně jsme už viděli i lepší. Například v Berlíně jsme ho neprošli ani za 2 hodiny, kdežto to dánské nám trvalo maximálně hodinu. Výlet to byl super, ale upřímně si nemyslím, že to za ty peníze stálo. Co nás nejvíc zaujalo byly mořské vydry a obří mořské akvárium, před které si člověk mohl sednout jako před plátno v kině.

Odpoledne už nás čekal jen zlatý hřeb výletu a to čtvrť Christiania. Že jste o ní ještě neslyšeli? Tak to se nedivím, protože my předtím taky ne. A že je o co stát! Christiania je něco neskutečně skutečného, něco tak moc v dnešní době alternativního, že už to snad ani víc nejde. Tato čtvrť vznikla v sedmdesátých letech jako unikátní společenství lidí, kteří žijí prostě jinak. V této komunitě žije zhruba 800 obyvatel a je to opravdu unikátní "projekt", jak dokáží lidé žít. Při vstupu najdete cedule se zákazem focení a běhání a to především proto, abyste běháním nenarušovali pohodovou atmosféru, se kterou se právě pojí i zákaz focení - v Christiania je tolerovaný prodej marihuany a hašiše v tzv. Green Light District. V malých boudičkách vidíte pouze ruce a "zboží". Všudypřítomný street art je pastva pro oči a přestože neplánujete v Kodani svůj výlet strávit nákupy v tomto Green Light District, tak se sem určitě nezapomeňte alespoň podívat a dát si kávu nebo čaj v místních alternativních kavárničkách!

My jsme večer padli do postele neskutečně uťapaní ze všeho toho chození a zážitků, ale výlet se nám moc líbil!